Szwajcarski pool taborowy European Loc Pool pozyskał kolejnych klientów. Na leasing hybrydowych lokomotyw EuroDual, przystosowanych do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych, zdecydowała się spółka zależna niemieckiego producenta stali oraz przewoźnik towarowy z grupy Austriackich Kolei Federalnych.
Klientami European Loc Pool są zarówno podmioty prywatne, jak i zakłady przemysłowe, operatorzy logistyczni oraz dominujący na rynkach w swoich krajach przewoźnicy państwowi. Zwłaszcza ci ostatni coraz częściej – jak podkreśla ELP – korzystają z oferowanych przez firmę sześcioosiowych lokomotyw dużej mocy. Ostatnio dołączyła do nich np. ÖBB Rail Cargo Group. Inny pozyskany niedawno kontrahent to Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter (VPS), przewoźnik należący do największego niemieckiego producenta stali Salzgitter AG.
Duża moc i moduł spalinowy
Jak przekonuje dyrektor zarządzający VPS Johannes Dreier, wynajęcie od ELP nowych lokomotyw hybrydowych EuroDual produkcji Stadlera to kolejny ważny krok na drodze do dekarbonizacji łańcucha logistycznego grupy. – Wspieramy też w ten sposób transformację naszych klientów wewnętrznych – dodaje. Dzięki zwiększonej sile pociągowej nowych lokomotyw (500 kN) i dużej mocy (6,2 MW przy napędzie elektrycznym i 2,8 MW przy spalinowym) można prowadzić pojedynczym pojazdem dłuższe niż dotychczas pociągi, co poprawia efektywność transportu surowców przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.
ÖBB RCG chwali sobie natomiast praktyczne korzyści, jakie przynosi napęd hybrydowy. Dzięki niemu, gdy zelektryfikowany jest np. tylko środkowa część trasy, nie trzeba zmieniać lokomotywy przy wjeździe i zjeździe z tego odcinka. Aby zmienić rodzaj napędu, nie jest konieczne nawet zatrzymanie pojazdu. – Lokomotywy EuroDual pozwalają nam na elastyczność i wzrost wydajności, konieczny, by sprostać rosnącym kosztom i innym wyzwaniom – deklaruje Cenk Seringölge z niemieckiego oddziału RCG.
Różni odbiorcy, tylko dwa typy pojazdów
Na liście klientów ELP są też – między innymi –
Flex Rail Services,
Nordic Rail Service, Green Cargo, MEG, DB Cargo,
RailCare i CargoNet. Łącznie jest to 30 podmiotów w 6 państwach. Strategia ELP, zakładająca współpracę z przewoźnikami obsługującymi zróżnicowane rodzaje ładunków (intermodal, materiały budowlane, surowce, samochody i części, drewno, przewozy drobnicowe, a od niedawna – dzięki umowie z VPS – również stal), zdaniem spółki sprawdza się w praktyce. – Coraz większa różnorodność naszych partnerów potwierdza wszechstronność i przydatność oferowanych przez nas usług – ocenia prezes European Loc Pool Willem Goosen.
Oferta firmy obejmuje leasing lokomotyw wraz z ich pełnym serwisem oraz pakietem ubezpieczeniowym. Zdaniem ELP właśnie taki model najlepiej odpowiada potrzebom dzisiejszego rynku transportowego. Spółka postanowiła oprzeć się na dwóch spokrewnionych ze sobą typach sześcioosiowych lokomotyw Stadlera (
EuroDual i wielosystemowych Euro9000) Wybór ten był podyktowany właśnie ich przydatnością w obsłudze niezelektryfikowanej pierwszej i ostatniej mili, a także w pracy manewrowej (dzięki systemowi zdalnego sterowania radiowego).
Ponad sto lokomotyw ELP już w służbie
ELP zaczął zamawiać dwutrakcyjne lokomotywy Stadlera na samym początku swojego istnienia – w roku 2018. Wkrótce potem podpisał z producentem
umowę ramową na maksymalnie sto maszyn tej serii. Pierwsze EuroDuale ELP weszły do służby w kwietniu 2020 r. Łącznie spółka wynajęła już różnym podmiotom ponad 100 lokomotyw, a łączna liczba zamówionych przez nią pojazdów wynosi 124.
Euro9000, jako lokomotywa nowszej generacji, może prowadzić nawet o 40% cięższe składy. Moc zastosowanego w niej silnika spalinowego nieco zmalała (do 1,9 MW), za to elektrycznego wzrosła do 9 MW.
Lokomotywy Euro9000 są dopuszczone do ruchu na terytorium Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii oraz Włoch. EuroDuale są ponadto eksploatowane we Francji oraz w państwach skandynawskich, a ostatnio uzyskały dopuszczenie w Serbii. W toku jest uzyskiwanie koniecznych zezwoleń w Słowenii oraz Chorwacji.